Olej - olejová malba
I začátečník může objevit krásu olejových barev.
Olejomalba je velice rozšířená a stará technika malby. V olejových barvách je barvivo, pigment, smíseno s olejem, nejvíce se používá lněný olej. Barvy se ředí terpentýnem.
Doporučený postup:
Olejové barvy se rozdělávají a míchají na dřevěné paletě. Podklad, na který budeme malovat, nejčastěji se používá plátno. V dnešní době se používají našepsovaná plátna. Pokud máte ale čisté plátno, je třeba ho nejdříve natřít šepsem neboli našepsovat. Barvy se nanáší na dokonale suchou našepsovanou plochu štětcem v tenkých vrstvách, vhodné jsou přírodní, ale i syntetické štětce. Při malování olejovými barvami je důležité, aby byla spodní vrstva co nejslabší a každá další vrstva byla hustší než předchozí - barvy ve spodních vrstvách jsou ředěny hlavně terpentýnem a ve vrchních vrstvách olejem (vrchní vrstvy nesmí schnout rychleji než spodní, hrozí popraskání malby). Barvy schnou velice pomalu a jednotlivé vrstvy se nanáší až po zaschnutí předchozí vrstvy. Olejové barvy schnou i několik měsíců. Malbu nenechávejte uschnout v prašném prostředí a ve tmě. Po zaschnutí malby (podle tloušťky nanesené vrstvy zasychání může trvat až 1 rok) obraz očistěte a přelakujte lakem. Lak slouží jako ochranná vrstva, napomáhá vyniknout barvám a malbě dodává lesk. Lakujte v horizontální poloze obrazu štětcem stejnoměrně nejdříve od vrchu dolu, po zaschnutí kolmo na směr nanášení první vrstvy.
Doplňky k akrylovým barvám:
Olejový šeps se používá jako podkladový nátěr plochy budoucí malby, který chrání materiál podkladu, který impregnuje a také pomáhá při nanášení barev. Vyrovnává nesrovnalosti plochy a tím vytváří optický základ obrazu, výborně spojuje barvy s podložkou, po jejich zaschnutí zabraňuje odpadávání.
Základní ředidlo slouží k ředění olejových barev a čištění štětců a palety.
Čistič štětců slouží pro čištění štětců od olejových barev. Často se čističe používají pro čištění štětců s přírodními i umělými štětinami.
Terpentýnový olej slouží jako ředidlo olejových barev, mírně urychluje schnutí barev, lze použít i pro čištění malířských pomůcek.
Lněný olej slouží jako médium, pojivo pigmentů v olejových barvách, rychle zasychá, vytváří tvrdý film, stářím žloutne. Nedoporučuje se přidávat ke světlým barvám, způsobuje jejich žloutnutí.
Saflorový olej slouží jako médium, pojivo pigmentů v olejových barvách, rychle zasychá, stářím velmi málo žloutne. Olej saflorový se přidává k bělobám a světlým barvám.
Sikativ kobaltový slouží k urychlení schnutí olejových barev, používá se při malování s nejpomaleji schnoucími barvami. Není ředidlem. Přidává se po kapičkách kapátkem přímo do barev v množství jedné až několika kapek.
Přípravek pomaluschnoucí slouží ke zpomalení schnutí olejových barev, omezuje zasychání barev např. při extrémně vysokých teplotách ovzduší.
Přípravek rychleschnoucí slouží k urychlení schnutí olejových barev.
Lak damarový se používá jako závěrečný lak pro olejomalbu a je nejvhodnějším obrazovým lakem. Vytváří téměř nežloutnoucí vodostálou vrstvu. Může se přidávat do olejových barev, které tím získají emailový charakter a schnou s hladkým, lesklým či matným povrchem. Lak damarový se nanáší za suchého počasí a v bezprašném prostředí ve vodorovné poloze obrazu. Lakování se provádí plochým štětcem s krátkými štětinami křížově dlouhými taky. Malba musí být před lakováním dokonale proschlá, nejlépe cca 1 rok stará.
Lak závěrečný lesklý/ matný/ polomatný se používá jako závěrečný lak pro olejomalbu, vytváří lesklou/ matnou/ polomatnou a nežloutnoucí vrstvu, která chrání malbu před nepříznivými vnějšími vlivy. Lak se nanáší na dokonale zaschlé olejové barvy.
Olejová malba - instruktážní videa
Olejomalba - část I. - předloha
Olejomalba - část II. - pomůcky
Olejomalba - část III. - základní nákres
Olejomalba - část IV. - nákres pozadí
Olejomalba - část V. - míchání barev
Olejomalba - část VI. - přidání růžové barvy
Olejomalba - část VII. - přidání oranžové barvy
Olejomalba - část VIII. - přidání fialové barvy
Olejomalba - část IX. - přidání bílé barvy
Olejomalba - část X. - přidání žluté barvy
Olejomalba - část XI. - přidání jasně růžové barvy
Olejomalba - část XII. - přidání žluté a bílé barvy
Olejomalba - část XIII. - malba hor
Olejomalba - část XIV. - světla, stíny a detaily